Skellefteå 2030 – Vision om en grönare framtid. Del III

2018-07-31 11:18

ETT GRÖNARE SKELLEFTEÅ III

ursvik-vastra

Centrala stan har nu, 2030 allt mera blivit en plats för att träffas, umgås, för kulturupplevelser och gemensamma aktiviteter. Utbudet av restauranger har fortsatt att växa och nu finns det möjlighet till matupplevelser med ursprung I såväl Indien som Libanon och Etiopien. Trots folkökningen har stan blivit grönare. Vi planerar för att använda ekosystemtjänster. Vi har t ex tagit vara på de möjligheter till planteringar av träd eller annan växtlighet som funnits. Även där det varit trångt och ont om plats. Så har T ex en del av ”Domusparkeringen” blivit park, medan den övriga delen bebyggts med en galleria och saluhall. Nya tak planteras ofta med gröna växter. Kanalgatans mittremsa har tagits tillbaka från bilarna och blivit små gröna oaser mellan stationerna med cykeluthyrning och vattenkonstverk.

 ekosystemtjanster

Att det blivit plats för inbjudande miljöer i centrala stan beror också på att bilarna tar allt mindre plats. Det flesta bilarna är förarlösa elbilar som tyst glider fram med sina beställningskörningar. Eftersom de är I arbete hela tiden de inte står dockade till laddstationen på Hedensbyn, så behövs bara en bråkdel av de parkeringar som behövdes på 2010-talet. Biogasbussarna har också tagit över en stor del av resandet inom stadsdelarna och längs Skelleftedalen. Med fyra linjer, fria övergångar och avgång var tjugonde minut så har Skellefteborna börjat lita på busstransporterna och ser det nu som ett prisvärt alternativ. Att man hela tiden kan få information på hållplatsen hur många minuter bort bussen är, har gjort att förtroendet för kollektivtrafiken stigit.

 skelleftea_kulturhus_white_arkitekter

Det nya stråket mellan lokalbussarnas hållplats på Kanalgatan och Resecentrum vid järnvägen norr om Kulturhuset har blivit den nya mötesplatsen. Här träffar man vänner och människor man inte sett på åratal. Kanske bestämmer att ta en gemensam fika på kulturcaféet uppe på terassen. Resecentrum som snart har ett decennium på nacken har äntligen fått börja betjäna även en väl fungerande Norrbotniabana. Den har redan betytt mycket för arbetsmarknaden och för studiemöjligheterna. Kontakten med Umeå har radikalt förbättrats och nu börjar de båda kuststäderna få arbetsmarknader som samverkar. Den ene I familjen kan faktiskt bo I Skellefteå fast hen arbetar I Umeå och vice versa. Den fulla potentialen får den dock först när banan till Luleå är klar. Men tack vare den rödgröna regeringen så är arbetet för den biten nu också igångsatt. Det har lett till att Byske blivit ett populärt alternativ som bostadsort. Planering för en större utveckling av Byske är i full gång.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *