Ett tidsenligt resecentrum i Skellefteå

2016-03-25 17:35

buss

 

På senaste Kommunfullmäktigemötet hade jag en interpellation om busstationen i Skellefteå. Frågan gällde var bussarna skulle ta vägen när nuvarande busstationen blir en byggarbetsplats för det nya  kulturhuset.

Jag visste att inget är bestämt, men trodde ändå att någon skulle kunna presentera en möjlig, fungerande lösning. Men icke. Kommunalrådet hade överhuvudtaget inget svar att komma med. Han ville bara prata om Norrbotniabanan och att det sedan skulle bli ett nytt, gemensamt resecentrum uppe vid järnvägen. Javisst, jättebra säger jag, men det blir först när Norrbotniabanan kommit hit 2026 (om alla förberedelser och finansieringar går som vi önskar). Kulturhuset ska stå färdigt 2019. Var ska bussarna vara då? Och var ska bussarna vara under byggtiden, från 2017?

Det är mycket anmärkningsvärt tycker jag, att ingen utanför Miljöpartiet verkar ha funderat över detta. Ingen säger jag för att alla de andra partiföreträdarna satt där också som fågelholkar i fullmäktigesalen utan att säga någonting i debatten. Det är uppenbart att kollektivtrafiken är en väldigt lågt prioriterad fråga i Skellefteå. Det är uppenbart att resenärerna i kollektivtrafiken inte behandlas med samma respekt som andra.

resecentrum lycksele

Vi i Miljöpartiet har i flera år påtalat behovet av ett nytt Resecentrum för bussarna. Vi har haft det i vår alternativa investeringsplan flera år, prioriterat på ett sådant sätt att resecentrum skulle vara färdigt innan bygget av kulturhus sätts igång. Detta för att behovet är stort för en säker, tillgänglig och funktionell stationslösning, men också för att helt enkelt göra saker i rätt ordning.

Vi har levt med ett provisorium i 35 år nu. En provisorisk stationslösning från en annan tidsålder. Det är mycket konstigt att inte Skellefteå skulle kunna klara av det t ex Lycksele kunde för 20 år sedan. Där byggdeman i mitten av 1990-talet ett resecentrum. Ett resecentrum som dessutom numera har anknytning till järnvägen och dess persontrafik på tvärbanan. För mig är det självklart att vi i Skellefteå också skulle kunna bygga ett resecentrum för bussarna. Att vi skulle kunna göra det nu, och att vi skulle kunna göra det på ett sätt så det kan länkas till järnvägen och en framtida persontrafik på Norrbotniabanan. Om det ska bli av handlar inte om att kunna. Det handlar om att vilja.

En kommentar om “Ett tidsenligt resecentrum i Skellefteå”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *